Hoppa till sidans innehåll

Express SM 2022 med SWE712

13 SEP 2022 10:07
Reportage från Express-SM 2022 i Vänersborg från SWE 712
  • Uppdaterad: 13 SEP 2022 10:07

Express SM 2022 med SWE712

(reportage som pdf)

Vårt Expressäventyr startar redan för två år sedan då KSS utsågs till värd för SM 2021.
Ett SM på hemmaplan var för bra för att avstå. Vi grävde i plånboken, hittade en bra båt som vi köpte och vi började träna för att segla SM 2021, men tanken var hela tiden att sälja båten igen efter det.
Efter en brant utvecklingskurva på SM 2021 fick vi dock blodad tand och vi bestämde oss för att behålla båten och satsa även mot SM 2022 som skulle gå i Vänersborg.
imagecikz.png
Vi som seglar SWE712 är Jens Nilsson, Anders Hjelm, Herman Albinsson och Jonas Albinsson. Ett grymt lag skulle det visa sig men som inte har massor av seglingserfarenhet tillsammans.
Exempelvis så gick Jens KSS vuxenseglarskola 2018 och det var då första gången han steg ombord på en segelbåt.
Ett bra betyg till KSS vuxenseglarverksamhet att bara något år efter genomgången seglarskola kunna ställa upp på SM! Det borde motivera många som är sugna på att kappsegla att våga ta steget.
imagepzvhy.png
Inför 2022 hade vi siktet högt ställt. Nu skulle vi träna massor, förbereda oss och båten på bästa sätt så att vi var superförberedda inför SM seglingarna. Ja, det gick väl inte riktigt som vi tänkt....
Arbete, 
familj, en besättningsman som flyttat till Berlin och vardagslivet kom emellan. När vi krokade trailern med båten på bilen för att köra till Vänersborg veckan innan SM-helgen, hade vi med andra ord ännu inte haft båten i vattnet, än mindre tränat något.
Jens och Jonas bildade förtrupp och åkte i förväg till Vänersborg för att sjösätta och göra båten redo för kappsegling. En snabb och effektiv organisation i värdklubben gjorde att båten var inmätt, sjösatt, riggad och raceklar bara ett par timmar efter att vi anlänt.
imageqomb.png
Anders och Herman anslöt vid midnatt och nu var vi taggade för att komma ut och träna morgonen efter. Skulle vi besättningsarbetet sitta och skulle vi dra i rätt snören när det blev lite stressigt?
Vi var igång tidigt på morgonen och efter ett par timmars träning på vattnet, där vi trots allt tyckte att det mesta satt kvar sedan förra året, tog vi en lunchpaus och laddade för tune-up race senare på eftermiddagen.

Tune-up
Dags att tagga till på riktigt för första gången. Ett 15-tal båtar hade gått ut för att köra två tune-up race och på SWE712 var det en koncentrerad, lite nervös men samlad besättning som gjorde sig redo för race. Efter ett par tjuvstarter med allmän återkallelse kom vi iväg på första kryssen. Överraskande bra fart i båten och placeringarna på tune-up racen blev
4 och 9. Resultat över förväntan gjorde att vi 
seglade i hamn nöjda med dagen. Vi gjorde lite småfix och justeringar på båten, fick i oss lite mat, sedan kraschade vi i säng.

Fredag – SM Dag 1
Tidig morgon och första riktiga mästerskapsseglingarna. Vi började med att väga in besättningen, vilket vi klarade med god marginal. Besättningen tillsammans får väga max 385kg i Expressen och vi vägde in på 331kg. De saknade kilona är inte alltid något som är positivt då vikten behövs i lovart när det blåser för att hålla fart i båten.
imagesloki.png

Väl på havet så lyste vinden med sin frånvaro och vi låg still och väntade i en dryg timme innan det började röra på sig på startfartyget.
Pang, fem minuter till start och nu gäller det. På SWE712 var vi 
supertaggade, ja övertaggade faktiskt för det visade sig vid målgång att vi var över startlinjen lite för tidigt så första racet resulterade i OCS, (tjuvstart), och diskning. Trist men som någon sa, tjuvstartar man aldrig är man inte tillräckligt långt fram i starterna...

Race två startade bättre, ingen perfekt start men framme på linjen på rätt ställe och hyggligt med plats i lä för att accelerera. Nu har vi fart i båten, hittar vindvriden bra och besättningen jobbar exemplariskt. Vi seglar i mål på 4:e plats.
imagejjixl.png
Vädret är super och vid dagens sista segling har vinden ökat till runt 6 m/s. Lite täckta i starten blir vi men seglar stabilt genom racet. Mycket båtar som slår ”på fel ställe” i lovart om oss gör att vi inte kan välja vår väg helt själva. Vi håller ihop seglingen bra ändå och landar in på 9:e plats.

Reflektionerna efter första dagens segling är att det är ett väldigt tätt fält. Efter 2 varv på banan och 45 minuters segling så är det under en minut mellan första och sista båt i mål. Ett litet misstag gör att man direkt tappar ett par placeringar.

Lördag – SM dag 2
Race ett kom iväg i första försöket. Vi gör en superbra start, en taktiskt rätt förstakryss och rundar 5:a efter första kryssen. Lugn läns.
Andra kryssen har vinden mojnat något och vi är inte tillräckligt bra på 
att trimma om båten och hittar inte samma fart. Ett kraftigt motvrid sista biten på andra kryssen gör att vi tappar 8 båtar på ett slag då vi är på "fel" kant.
I mål på 13:e plats.

image4qh2l.png
I andra racet gjorde vi en riktigt dålig start. Rorsman klantar till det och och vi ”fastnar” bakom startfartyget. Kom iväg hyggligt ändå men med mojnande vind ställde vi återigen inte om trim tillräckligt bra och rundade första märket med 5 båtar bakom. Andra kryssen hittade vi vriden bättre och hade bättre trim på båten. Vi noterade att vinden vridit något när vi närmade oss kryssrundningen och gjorde, med kort varsel, en gippsättning runt märket för första gången. Det skapade lite oreda men Jens, Anders och Herman löste det galant, även om rorsman var högljudd ett tag.....

En svår sista läns i väldigt lätt vind fixade vi bra och plockade några båtar. I mål som 9:a med stort sug efter mackor och vatten. Under matpausen försvann vinden och ett par timmars väntan i stiltje följde.
imageku96.png
När vinden fyllde på igen startade vi race tre perfekt. Full speed och en lucka i lä, härligt! Vi lyckades dock inte riktigt förvalta den goda starten.
Hamnade fel i några vrid så första rundningen hade vi bara 
fyra båtar bakom oss. Andra kryssen seglade vi nästan perfekt, satte vriden och undvek trafik.
Rundade upp som 8:a och lyckades hålla den placeringen i mål.

Efter två dagar har vi etablerat oss på plats elva i totalen, sugna på att plocka någon placering till på den avslutande dagen.

Söndag – SM dag 3
Söndag. Första start en timme tidigare än föregående dagar men vi är vakna och laddade. Vi kom iväg bra i första racet och efter en ok kryss så rundar vi i mitten av fältet, vrid på länsen som medför att vi kan köra direkt på länsbojen utan gippar gör att det är svårt att plocka placeringar. Vi gör en taktiskt bra andra kryss, har fin fart i båten och vi håller vår plats i fältet men drygar ut till båtarna bakom. Möjligen tar vi en placering på länsen ner till mål och slutar som 8:a.
imagef5mpc.png
Startproceduren till race två drar igång snabbt i den stadigt ökande vinden. Kanske var vi lite för avslappnade för denna start blir helgens i särklass sämsta. I andra led, utan fart och ingen möjlighet att falla av och få fart eller slå oss fria. Lämnar sannolikt linjen som sista båt. Bakläxa för rorsman som satte oss i den situationen. Bara för oss att ligga kvar och försöka slå i första luckan för att komma fria och börja segla.

Vi har trots allt bra fart i båten och seglar sakta upp oss någon placering på varje banben. På sista länsen ner mot mål har vi häng på 9:e platsen när vi blir involverade i en luffningsduell med övertaggade norrmän som slutar med att vår spinnakergaj fastnar rejält i deras bom och vill inte lossna. Det blir onödigt spännande ett tag och vi var oroade för att vår rigg skulle dras omkull. Anders och Jens löste problemet och frigjorde oss från norrmännen. Vi pustade ut lite omtumlade men med masten fortsatt stående på däck. Vi lämnar in en protest mot norrmännen men eftersom de gick i mål efter oss så gav det ingen bättre placering för vår del. Vår placering blir 12, vilket vi inte är nöjda med.
imagexekpe.png
Sista seglingen... och sista chansen att visa att vi har här att göra och kan vara med i toppen. Stor koncentration hos alla och vi startar helt perfekt.
Vi är bland tätbåtarna nästan hela första kryssen 
men ett par motvrid sista biten innan rundningen gör att vi tappar och rundar kryssmärket mitt i fältet. Vi har hela helgen seglat bra på undanvindarna och denna segling är inget undantag. Herman på fördäck gör gipparna så snabbt att vi behåller farten genom dessa och kan ha en taktisk fördel mot flera andra båtar då vi kan gippa på vriden.

Andra kryssen i denna segling är den absolut bästa vi gjorde på hela helgen. Pang på vriden, vi är på rätt ställe och får ingen störande trafik framför oss. Vi seglar upp oss till 6.e plats, en placering som vi höll i mål.

Totalt resulterade helgen i en 10:e plats i nordiska mästerskapet och en 9:e plats på SM. Snäppet bättre än i Karlshamn då vi slutade på 11:e plats. Statistiskt så blir vi mästare om 5-6 år om vi följer den utvecklingen .
Ja, så enkelt är det ju såklart inte men när vi på söndagskvällen packat båten på 
trailern och vänder hemåt igen så är hela besättningen överens om att vi har haft en superhelg med massor av tät och kul segling. Det har varit hård konkurrens men justa seglingar och vi har också lärt oss mycket om besättningens arbete och hur vi håller fart på båten i olika förhållande.
Vår högstanivå 
har höjts ett snäpp men vi har fortfarande en lägstanivå som måste bli bättre för att vi skall kunna vara permanent i toppen.
Vår analys säger också att vi måste minska våra säkerhetsmarginaler vid 
rundningar och starter för att lyfta det där sista snäppet och till och med kanske kunna spika någon segling.

2023 går SM i Stockholm men vi skulle ju sälja båten redan 2021 så nu är det väl kanske dags.
Eller.........
imageh0zq.png


Text & bild: Jonas Albinsson


Skribent: Pär Karlsson



facebook

 SFF_SvenskaSjo_290x490px.gif

 

KSS Samarbetspartners:

 

 Benny nilsson
  
logo_pmb_sidfot


storegate

4Sign_Logga

marinkompaniet

banner2

swish hemsida

Postadress:
Karlshamns SS - Segling
Karlshamns Segelsällskap, Idrottsvägen 67
37430 Karlshamn

Kontakt:
Tel: 0736844708
E-post: info@karlshamnssegel...

Se all info